The Denied body, a refuge of trauma

Videoperformance
New York, US. 2023. 6’19»

Exhibition presented at Transborder Art Gallery, Governors Island.
Organized by NYLAAT-New York Latin American Art Triennial, 2023.

video excerpt

Slowly, I spread blood all over my face with my hands. I apply this vital liquid as makeup in front of my mirrored image, while I watch my action with perplexity. It is the gaze of survival. Survival against multiple forms of violence. My long nails puncture my flesh. A spectral and echoic sound accompanies the moment when my mind depersonalizes and dissociates from my body to save and protect itself from suffering. This image alternates repeatedly with a zenithal shot of my distant and dissociated expression and instrumental music.

The presentation of the video performance «The Denied Body, a Refuge of Trauma» was accompanied by an installation of white flags with messages printed in Spanish, my native language. The audience was invited to interact with the flags by writing their feelings, emotions, reflections, thoughts, and fears on them using a red marker. In this way, spectators became participants in an act of healing and repairing their own trauma. The messages on the flags included «Permiso para existir» («Permission to Exist») and «Sanar duele» («Healing Hurts»). Over the past seven years, I have focused on performances and public interventions, using flags not as patriotic symbols but as elements with new meanings. These flags serve as visual and textile components in my performances, displaying messages and questions to the public. As a performance artist, I use activism-based performances to engage in social and political dialogue, emulating Latin American demonstrations to reclaim and transform denied histories.


Lentamente, me extiendo sangre por todo mi rostro con las manos. Aplico este líquido vital como maquillaje frente a mi imagen especular, mientras observo mi acción con perplejidad. Es la mirada de la supervivencia. Supervivencia frente a múltiples formas de violencia. Mis largas uñas perforan mi carne. Un sonido espectral y ecoico acompaña el momento en que mi pensamiento se despersonaliza y se disocia de mi cuerpo para salvarse y protegerse del sufrimiento. Esta imagen se alterna repetidamente con un plano cenital de mi expresión distante y disociada con música instrumental.

La presentación de la videoperformance «The Denied body, a refuge of trauma» (El cuerpo negado, refugio del trauma) estuvo acompañada de una instalación de banderas blancas con mensajes impresos en español, mi lengua materna. Se invitó al público a interactuar con las banderas escribiendo en ellas sus sentimientos, emociones, reflexiones, pensamientos y miedos con un rotulador rojo. De este modo, los espectadores se convertían en participantes en un acto de curación y reparación de su propio trauma. Los mensajes de las banderas incluían «Permiso para existir» y «Sanar duele». En los últimos siete años, me he centrado en performances e intervenciones públicas, utilizando banderas no como símbolos patrios sino como elementos con nuevos significados. Estas banderas sirven como componentes visuales y textiles en mis performances, mostrando mensajes y preguntas al público. Como artista de performance, utilizo acciones basadas en el activismo para entablar un diálogo social y político, emulando las manifestaciones latinoamericanas para reclamar y transformar historias negadas.